Üdvözöljük!

Kérem, válassza ki, melyik országból látogatja oldalunkat!
A helyes országbeállítás teszi lehetővé, hogy a megfelelő árakat és szállítási költségeket lássa.
Köszönjük!
 
Ha nem sikerül bezárni ezt az űrlapot, valószínű, hogy böngészőjében nincs engedélyezve a cookie-k (sütik) használata.
Kövesse az itt leírt utasításokat a cookie-k bekapcsolásához.

Leigh Melrose (Clov) és Frode Olsen (Hamm); fotó: Ruth Walz

November 15-én, a milanói Scalában mutatták  be Kurtág György operáját: Samuel Beckett: Fin de partie, scènes et monologues. A régóta várt operában Kurtág Beckett drámáját zenésítette meg, amelyet 1957-ben, Párizsban színházi előadásként látott először. A szövegkönyvet a zeneszerző állította össze, a színdarab szövegének körülbelül a felét felhasználva, szorosan követve a dráma menetét. 

Az ősbemutató szereplői Frode Olsen (Hamm), Leigh Melrose (Clov), Hilary Summers (Nell) és Leonardo Cortellazzi (Nagg) volt; a Scala zenekarát Markus Stenz irányította, az előadást Pierre Audi rendezte.

A produkció a Scala és a Holland Nemzeti Opera együttműködéseként jött létre, további előadásai Amszterdamban lesznek láthatók, 2019. március 6-án, 8-án és 10-én.

Az idei, 27. Milano Musica fesztivál – a La Scalában november 15-én bemutatandó Kurtág-opera, a Samuel Beckett: Fin de partie-hoz kapcsolódva – Kurtág György életművét állítja középpontba. 2018. október 21. és november 26. között 22 hangverseny ad áttekintést a zeneszerző hangszeres és énekes, kamarazenei és zenekari alkotásairól. A fesztivál tematikája bemutatja egyfelől Kurtág párbeszédeit az elődökkel és a kortársakkal (Bach, Schubert, Bartók, Stravinsky, Ligeti), másfelől a modernitás fontos témáinak felbukkanását művészetében. Az opera kapcsán külön figyelmet szentelnek a Beckett írásaihoz kapcsolódó műveknek is: a What is the Word mellett elhangzik például Pascal Dusapin Watt című harsonára és zenekarra írott alkotása is.

A nyitóhangversenyen a La Scala zenekarát Madaras Gergely vezényelte. Ifjabb Kurtág György szintetizátoros közreműködésével elhangzott édesapjával közösen írt művük, a Zwiegespräch is, amelynek eredetileg vonósnégyesre írt letétjét Olivier Cuendet dolgozta át zenekarra. E kompozícióban – mint a kritika megállapította – „a zenei gondolkodás és előadóművészet kétféle módja” lépett párbeszédbe egymással. Olaszországi bemutatóként hangzott el a Quartetto Prometeo előadásában több vonósnégyesre írott darab is (Secreta – Dobszay László emlékére, Clov utolsó monológja), a Mihály Andrásnak ajánlott 12 mikrolúdium és a 6 Moments musicaux mellett.

Madaras Gergely a Kurtág-házaspárral és ifjabb Kurtág Györggyel

A novemberi hangversenyeken sor kerül olyan főművek előadására mint A boldogult R. V. Truszova üzenetei (Natalia Zagorinskaya szólójával, Andrea Pestalozza vezényle-tével), de olyan ritkán hallható alkotásokra is, mint a kórusra írt Omaggio a Luigi Nono vagy a Tandori Dezső  verseit felhasználó Nyolc kórus (a Les Cris de Paris énekegyüttest Geoffroy Jourdain irányítja).

Ifjabb Kurtág György és Madaras Gergely a Scala pódiumán (Margherita Busacca felvétele)

Sophie Klussmann közreműködésével közel négy évtized termését fogja át egy vokális kamaraest, amelyen a Károlyi Amy verseire írt Hét dal és az Einige Sätze aus den Sudelbüchern Georg Friedrich Lichtenbergs után a Jelenetek egy regényből is felhangzik majd. Külön figyelmet érdemel a RAI szimfonikus zenekarának hangversenye, amelyen Heinz Holliger a Stelét vezényli, Pierre-Laurent Aimard pedig a Játékok hamarosan megjelenő X. füzetéből mutat be néhány zongoradarabot.

Vajda Gergely három kompozíciója szerepel a Budapest Music Center Recordsnál megjelent új CD-n: a Klarinétszimfónia két klarinétre és zenekarra, az Alice Études klarinétra és vonósnégyesre, valamint a Persistent Dreams szólóklarinétra. A lemez megjelenése adott alkalmat arra, hogy Vajda Gergelyt kérdezzük sokoldalúságáról.

Klarinétművész, komponista, karmester – ezek a tevékenységek szerepelnek az életrajzában. Mi lenne ennek a három „k”-nak az elfogadható fontossági sorrendje?

Nem szeretném megbántani sem a karmestereket, sem a hangszeres előadókat, de úgy gondolom: a semmiből valamit alkotni – ez minden tevékenység csúcsa, ezzel juthat bármely emberi lény a legközelebb a Teremtéshez. 

Bővebben...

Alessio Eliát „az új nemzedék felkelő csillagának” nevezte Elena Abbado. Olasz szülőhazáján kívül Németországban, Norvégiában és Magyarországon tanult, zeneszerzői tevékenységét tudományos kutatásokkal is támogatja, amelyeknek tárgya a különféle hangolási rendszerek összefüggése, amit „poliszisztemizmusnak” nevez. Zenekari és kamarazenei alkotásai számos helyen elhangzottak, megrendeléseket kapott Olaszországban, Németországban, Svájcban és Magyarországon. Most megjelent művét, a fúvós hangszerekre írott Octetet a milanói Scala fúvósegyüttesének felkérésére írta, és egyúttal CD-felvétel is készült belőle, ami a Warner Classics gondozásában jelent meg.
Új címünk augusztus 1-től: 1146 Budapest, Hermina út 17. B. épület, 8. emelet

Kurtág György kevés művet írt a kamaraegyüttesre, ami pedig egyébként a kortárs zeneszerzők által kedvelt formáció. Ezért jelentik Olivier Cuendet svájci zeneszerző-karmester átdolgozásai Kurtág emblematikus Játékok című zongoradarab-sorozatából a repertoár jelentős gazdagodását. A 34 darabot sorrendben, kisebb ciklusokban vagy különböző kombinációkban lehet megszólaltatni. „Ez a válogatás nagyon személyes – írja Cuendet –; a művek egy része már akkor zenekarinak tűnt számomra, amikor először játszottam őket zongorán, más tételek pedig egyszerűségükkel vagy éppen összetettségükkel szólítottak meg.” Ezek az átdolgozások, amelyeket Kurtág engedélyezett, olyan rugalmas hangszerelést használnak, amelynek spektruma 4-5 hangszertől mintegy 15 zenész együtteséig terjed.

További információ a kiadványról

A Universal Music Publishing Group bejelenti, hogy a Universal Music Publishing Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft. (UMPEMB) kottakiadással és terjesztéssel foglalkozó üzletágát egy új vállalatnak, az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft.-nek (EMBZ) adta át.

Az új cég tulajdonosa és igazgatója az UMPEMB eddigi kottakiadói igazgatója, Sigrai László, társtulajdonosa Boronkay Antal, aki hosszú ideje vezeti az UMPEMB zeneműkiadót.

A jövőben az EMBZ terjeszti a UMPEMB kottakiadványait, és a két vállalat szorosan együttműködik magas színvonalú nyomtatott és digitális kották kiadásában a zeneoktatás és az előadóművészek számára. Az EMBZ folytatja más kiadók kottáinak forgalmazását is.

További tájékoztatás az alábbi elérhetőségeken kapható:

UMPEMB: Szitha Tünde, szitha­@­emb.huwww.umpemb.com

EMBZ: Sigrai László, sigrai­@­emb.hu, www.emb.hu

A zongorára szánt Játékok 1973-tól íródó sorozata eredetileg zongoraiskolának készült, melynek első köteteiben Kurtág a zongorajáték és a zenei gondolkodás alapelemeire, s ami talán még fontosabb, a gátlásoktól mentes zenélésre tanította a gyerekeket. Az eltelt évtizedek alatt azonban a sorozat elvesztette didaktikus jellegét, s inkább Kurtág zeneszerzői műhelyének dokumentumává vált, amely kulcsot ad nagy formátumú szimfonikus, kamara- és vokális műveihez is. E változást jelzi, hogy az ötödik füzettől kezdve a Játékok a Naplójegyzetek, személyes üzenetek alcímet viseli. 
A IX. kötetben szereplő darabok – a fiatalkori, 1947-ben írott Almavirág kivételével – 1989 és 2009 között készültek. A gyakran aforisztikus rövidségű tételek gazdag, az európai zenetörténet számos jelenségére hivatkozó asszociációkat rejtenek, emellett jelentős részük hommage- vagy in memoriam-tétel, avagy személyre szóló, nagyon szubjektív üzenet barátoknak, kollégáknak, szeretett családtagoknak és tanítványoknak – s rajtuk keresztül minden zenét szerető embernek.

Balogh Máté, Bella Máté, Tornyai Péter és Horváth Balázs zeneszerzői indulása sok szállal kötődik Eötvös Péterhez, aki mindannyiuk metora volt az elmúlt években. Nem véletlen ezért, hogy Eötvös az általa 2004-ben létrehozott Kortárszenei Alapítvány június 26-i zürichi hangversenyének műsorát nagyrészt e fiatal szerzők 2010-2016 között komponált műveiből állította össze. Balogh Máté Jam Quartet-je, Bella Máté Chuang Tzu álma, Tornyai Péter QuatreQuatuors című ensemble-darabjai svájci bemutatóként hangzanak fel, Horváth Balázs pikokosmos = millikosmos című műve pedig ősbemutatóként. A Tonhalle közönsége azonban valójában három generáció zenéjét hallhatja: Eötvös da capo (Mit Fragmenten aus W. A. Mozart’s Fragmenten) című darabjának svájci bemutatója mellett Kurtág György Brefs Messages című műve is felhangzik. A műsort Eötvös Péter maga vezényli a Kortárzenei Alapítvány rezidens együttese, a THReNSeMBle élén.

Május 5-én magyar szerzők versenyműveiből összeállított műsort játszik a Frankfurti Rádió Szimfonikus zenekara. A hangverseny címe 'Eötvös Magyarországa', s része annak a hároméves együttműködésnek, melynek keretében Eötvös Péter kurátorként vesz részt a zenekar munkájában. A műsoron Sári József zenekari Concertino-ja és Eötvös Péter két klarinétra, harmonikára és vonósokra írott Levitation-ja mellett Tihanyi László brácsára és zenekarra írt Passacaglie-ja  és Vajda Gergely üstdobokra, dobfelszerelésre, nagydobra és zenekara írt Drums Drums Drums-a hangzik fel. Utóbbi két mű az elmúlt hetekben jelent meg az Editio Musica Budapest kiadásában. Vajda Gergely nemcsak zeneszerzőként szerepel a műsorban: karmesterként is most debütál a Frankfurti Rádió Zenekaránál. A hangversenyt 2017. május 16-án felvételről közvetíti a Hr2, a Frankfurti Rádió kulturális csatornája. 

Bővebben a hangversenyről

Copyright (c) 2005-2017 Universal Music Publishing Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft.  
Minden jog fenntartva. Technikai kapcsolat: webmaster­@­emb.hu