Üdvözöljük!

Kérem, válassza ki, melyik országból látogatja oldalunkat!
A helyes országbeállítás teszi lehetővé, hogy a megfelelő árakat és szállítási költségeket lássa.
Köszönjük!
 
Ha nem sikerül bezárni ezt az űrlapot, valószínű, hogy böngészőjében nincs engedélyezve a cookie-k (sütik) használata.
Kövesse az itt leírt utasításokat a cookie-k bekapcsolásához.

Kurtág György operája Amszterdamban

Leigh Melrose (Clov) és Frode Olsen (Hamm) (Fotó: Ruth Walz)
Négy hónappal a milánói Scalában tartott ősbemutató után, március 6-án Kurtág György Fin de partie című operája színre került a Holland Nemzeti Operában is. A szereposztás azonos volt a premierével: Frode Olsen (Hamm), Leigh Melrose (Clov), Hilary Summers (Nell) és Leonardo Cortellazzi (Nagg); a Holland Rádió Szimfonikus Zenekarát Markus Stenz vezényelte, az előadást Pierre Audi rendezte.

A lelkes sajtóvisszhang kiemelte Kurtág mesteri énekhang- és zenekarkezelését, drámai vénáját és korlátlan hűségét Beckett szövegéhez. John Rockwell így írt: „Szöveg és zene között tökéletesebb házasság alig elképzelhető. … Kurtág zenéje régóta tömör, s ebben leginkább Webernre emlékeztet. De ahogy az opera előrehalad, a zene mindinkább kitágul és mintha beburkolná a szereplőket és szólamaikat egyfajta meleg, elégikus szomorúságba. A végén – vagy talán mindvégig – nagyon, nagyon szép.

Bővebben…

Szomorú vasárnap-variációk: Vajda Gergely új zenekari műve

A gazdasági világválság idején, 1933-ban írta meg Seress Rezső a Szomorú vasárnap című slágerét, ami hamarosan világhírűvé vált. A hozzátapadt városi legenda kapcsán Magyar öngyilkos dalként is ismert mindmáig. E dal címét kölcsönzi Vajda Gergely új zenekari kompozíciója, amelyet február 11-én mutatott be a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara a Zeneakadémia nagytermében. Hogy vajon a címen kívül kölcsönöz-e mást is a híres dalból, arról az új mű meghallgatása után megoszlottak a vélemények. A szerző úgy állítja: „minden hang és akkord az eredeti Seress dallamból és annak legelterjedtebb harmonizálásából ered”, ám ez mégsem könnyen felismerhető. „Olyan, jazz-terminológiával élve, 'standard'-et kerestem művem kiindulópontjának – folytatja Vajda, – amely világszerte ismert, mégis magyar vonatkozású, és amelynek dallamát még akkor is ismerősnek érzi a hallgató, ha a címet vagy a szerzőt nem tudja is megnevezni. Seress Rezső híres, hírhedt slágere azonban darabomban nem hangzik el a maga teljességében, így a közönség folyamatosan keresésre van kényszerítve, ami reményeim szerint a szó legnemesebb értelmében játékká változtatja a befogadás folyamatát.”

A kompozíció ajánlása a 75 éves Eötvös Péternek szól, és egyben utalás egy Eötvös által tervezett de meg nem valósított Seress-operára is. Az ajánlás címzettje így mondott köszönetet Vajda Gergelynek: „A szomorú vasárnapból vidám hétfő lett, mert ma már az egészet meghallgattam, illetve megolvastam, és nagyokat mulat így az ember mielőtt a Dunába ugrik. Teljesen új nekem Seress Gergő – Zappa Synclavier-darabjainak volt ez a frivolsága.”
Fotó: Hrotkó Bálint / Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány

Bella Máté Hesperusának párizsi bemutatója

Február 16-án, a Radio France Présences című kortárs zenei fesztiválján mutatta be az Ensemble intercontemporain Bella Máté Hesperus című brácsára és kamaraegyüttesre írt új alkotását, amelyet az együttes rendelt meg. A bemutató szólistája Odile Auboin volt, az együttest Dylan Corlay irányította.

(Foto: Ensemble intercontemporain)

 

A 2017-ben keletkezett műről így írt a zeneszerző: "A görög mitológiában Hesperus neve egyet jelentett a naplemente után felfénylő esthajnalcsillaggal, vagyis a Vénusz bolygóval. Művemben elsősorban halk hangzásokkal, és gyorsan mozgó már-már meccanico (gyors motívum-ismésekben mozgó) ritmusokkal dolgozom. Régóta érdekel, hogyan tudok lassú és hosszú zenei folyamatokat megírni úgy, hogy közben eljussunk a zajszerű zenei elemektől a hangokig, vagy fordítva, a hangoktól a zajszerű zenei elemekig. Arra törekedtem, hogy a zene olyan illúziót teremtsen meg a hallgató fülében, mintha egy távoli csillag pislákolását fürkészné szemeivel az esti égbolton. Az apparátust aszerint választottam ki, hogy nagyon puha, selymes hangzás-elegyeket hozhassak létre úgy, mintha vízfestékkel festenék egy nagy vászonra. Ebből a hangzásból emelkedik ki a brácsa szóló, olykor lírai, máskor drámai anyagaival. A darabom emellett kísérletet tesz arra is, hogy hogyan lehet indeterminált (kiszámíthatatlan) hangzást elérni metrikus notációval. A metrikáimnak nincs klasszikus értelemben vett lüktetése, a kiírt metrum elsősorban az előadók szinkronizációját segíti."

Megjelent Wolf Péter Wolf-temperiertes Klavier című sorozata

Wolf-temperiertes Klavier modellje, miként a címből sejthető, Johann Sebastian Bach Das wohltemperirte Clavier című billentyűs sorozata. Wolf Péter 24 zongoradarabból álló gyűjteménye ennek megfelelően C-től H-ig az oktáv mind a tizenkét hangját használja a tételek alaphangnemeként (dúrban és mollban egyaránt). A bachi gyűjteménytől azonban megkülönbözteti, hogy fúgák nincsenek benne, csak szabad műfajú darabok: prelúdiumok. Vagy hogy Chopin nyomán a franciás elnevezést használjuk, prelűdök. Wolf Péter valójában sokkal erősebben kapcsolódik Chopinhez és a jórészt ő nyomán kialakult romantikus és 20. századi prelűd-hagyományhoz, mint közvetlenül Bachhoz, amennyiben etűdszerűen virtuóz, illetve elmélyült-érzelmes tételek egymást követő sorozatán keresztül járjuk be 24 hangnem világát, s az igényelt zongoratechnika is inkább idézi a romantika korát, semmint a barokkot.

Bővebben...

Új kiadásban jelent meg Kodály Zoltán: Vegyeskarok című gyűjteménye

Hetvenöt évvel az első kiadás után megérett az idő arra, hogy Kodály Zoltán összegyűjtött vegyeskari művei teljesen új, bővített kiadásban jelenjenek meg.

Vegyeskaroknak mind ez idáig legteljesebb és leghitelesebb szövegű kiadása vászonkötésben is kapható, amelyet egyaránt ajánlunk könyvtáraknak, gyűjtőknek és Kodály-rajongóknak. A kötet emellett megvásárolható praktikus célokat szolgáló papírkötésű változatban is.

A gyűjtemény hat olyan kompozíciót tartalmaz, amelyet a korábbi kiadások nem foglaltak magukba és kissé nagyobb formátumban, új, egységes elvek alapján szerkesztett, jól olvasható és igényes megjelenésű kottagrafikával, valamint Erdei Péter informatív utószójával jelenik meg.

A kötetekről további információ található a kiadványok oldalán itt.

Kurtág György operájának bemutatója a milánói Scalában

Leigh Melrose (Clov) és Frode Olsen (Hamm); fotó: Ruth Walz

November 15-én, a milanói Scalában mutatták  be Kurtág György operáját: Samuel Beckett: Fin de partie, scènes et monologues. A régóta várt operában Kurtág Beckett drámáját zenésítette meg, amelyet 1957-ben, Párizsban színházi előadásként látott először. A szövegkönyvet a zeneszerző állította össze, a színdarab szövegének körülbelül a felét felhasználva, szorosan követve a dráma menetét. 

Az ősbemutató szereplői Frode Olsen (Hamm), Leigh Melrose (Clov), Hilary Summers (Nell) és Leonardo Cortellazzi (Nagg) volt; a Scala zenekarát Markus Stenz irányította, az előadást Pierre Audi rendezte.

A produkció a Scala és a Holland Nemzeti Opera együttműködéseként jött létre, további előadásai Amszterdamban lesznek láthatók, 2019. március 6-án, 8-án és 10-én.

Kurtág, Beckettre fülelve

Az idei, 27. Milano Musica fesztivál – a La Scalában november 15-én bemutatandó Kurtág-opera, a Samuel Beckett: Fin de partie-hoz kapcsolódva – Kurtág György életművét állítja középpontba. 2018. október 21. és november 26. között 22 hangverseny ad áttekintést a zeneszerző hangszeres és énekes, kamarazenei és zenekari alkotásairól. A fesztivál tematikája bemutatja egyfelől Kurtág párbeszédeit az elődökkel és a kortársakkal (Bach, Schubert, Bartók, Stravinsky, Ligeti), másfelől a modernitás fontos témáinak felbukkanását művészetében. Az opera kapcsán külön figyelmet szentelnek a Beckett írásaihoz kapcsolódó műveknek is: a What is the Word mellett elhangzik például Pascal Dusapin Watt című harsonára és zenekarra írott alkotása is.

A nyitóhangversenyen a La Scala zenekarát Madaras Gergely vezényelte. Ifjabb Kurtág György szintetizátoros közreműködésével elhangzott édesapjával közösen írt művük, a Zwiegespräch is, amelynek eredetileg vonósnégyesre írt letétjét Olivier Cuendet dolgozta át zenekarra. E kompozícióban – mint a kritika megállapította – „a zenei gondolkodás és előadóművészet kétféle módja” lépett párbeszédbe egymással. Olaszországi bemutatóként hangzott el a Quartetto Prometeo előadásában több vonósnégyesre írott darab is (Secreta – Dobszay László emlékére, Clov utolsó monológja), a Mihály Andrásnak ajánlott 12 mikrolúdium és a 6 Moments musicaux mellett.

Madaras Gergely a Kurtág-házaspárral és ifjabb Kurtág Györggyel

A novemberi hangversenyeken sor kerül olyan főművek előadására mint A boldogult R. V. Truszova üzenetei (Natalia Zagorinskaya szólójával, Andrea Pestalozza vezényle-tével), de olyan ritkán hallható alkotásokra is, mint a kórusra írt Omaggio a Luigi Nono vagy a Tandori Dezső  verseit felhasználó Nyolc kórus (a Les Cris de Paris énekegyüttest Geoffroy Jourdain irányítja).

Ifjabb Kurtág György és Madaras Gergely a Scala pódiumán (Margherita Busacca felvétele)

Sophie Klussmann közreműködésével közel négy évtized termését fogja át egy vokális kamaraest, amelyen a Károlyi Amy verseire írt Hét dal és az Einige Sätze aus den Sudelbüchern Georg Friedrich Lichtenbergs után a Jelenetek egy regényből is felhangzik majd. Külön figyelmet érdemel a RAI szimfonikus zenekarának hangversenye, amelyen Heinz Holliger a Stelét vezényli, Pierre-Laurent Aimard pedig a Játékok hamarosan megjelenő X. füzetéből mutat be néhány zongoradarabot.

Új CD Vajda Gergely klarinétra írt műveivel

Vajda Gergely három kompozíciója szerepel a Budapest Music Center Recordsnál megjelent új CD-n: a Klarinétszimfónia két klarinétre és zenekarra, az Alice Études klarinétra és vonósnégyesre, valamint a Persistent Dreams szólóklarinétra. A lemez megjelenése adott alkalmat arra, hogy Vajda Gergelyt kérdezzük sokoldalúságáról.

Klarinétművész, komponista, karmester – ezek a tevékenységek szerepelnek az életrajzában. Mi lenne ennek a három „k”-nak az elfogadható fontossági sorrendje?

Nem szeretném megbántani sem a karmestereket, sem a hangszeres előadókat, de úgy gondolom: a semmiből valamit alkotni – ez minden tevékenység csúcsa, ezzel juthat bármely emberi lény a legközelebb a Teremtéshez. 

Bővebben...

Új szerzőnk: Alessio Elia

Alessio Eliát „az új nemzedék felkelő csillagának” nevezte Elena Abbado. Olasz szülőhazáján kívül Németországban, Norvégiában és Magyarországon tanult, zeneszerzői tevékenységét tudományos kutatásokkal is támogatja, amelyeknek tárgya a különféle hangolási rendszerek összefüggése, amit „poliszisztemizmusnak” nevez. Zenekari és kamarazenei alkotásai számos helyen elhangzottak, megrendeléseket kapott Olaszországban, Németországban, Svájcban és Magyarországon. Most megjelent művét, a fúvós hangszerekre írott Octetet a milanói Scala fúvósegyüttesének felkérésére írta, és egyúttal CD-felvétel is készült belőle, ami a Warner Classics gondozásában jelent meg.

FIGYELEM: címváltozás!

Új címünk augusztus 1-től: 1146 Budapest, Hermina út 17. B. épület, 8. emelet

Megjelent Kurtág-Cuendet: Játékok kamaregyüttesre című kötete

Kurtág György kevés művet írt a kamaraegyüttesre, ami pedig egyébként a kortárs zeneszerzők által kedvelt formáció. Ezért jelentik Olivier Cuendet svájci zeneszerző-karmester átdolgozásai Kurtág emblematikus Játékok című zongoradarab-sorozatából a repertoár jelentős gazdagodását. A 34 darabot sorrendben, kisebb ciklusokban vagy különböző kombinációkban lehet megszólaltatni. „Ez a válogatás nagyon személyes – írja Cuendet –; a művek egy része már akkor zenekarinak tűnt számomra, amikor először játszottam őket zongorán, más tételek pedig egyszerűségükkel vagy éppen összetettségükkel szólítottak meg.” Ezek az átdolgozások, amelyeket Kurtág engedélyezett, olyan rugalmas hangszerelést használnak, amelynek spektruma 4-5 hangszertől mintegy 15 zenész együtteséig terjed.

További információ a kiadványról

Közlemény

A Universal Music Publishing Group bejelenti, hogy a Universal Music Publishing Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft. (UMPEMB) kottakiadással és terjesztéssel foglalkozó üzletágát egy új vállalatnak, az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft.-nek (EMBZ) adta át.

Az új cég tulajdonosa és igazgatója az UMPEMB eddigi kottakiadói igazgatója, Sigrai László, társtulajdonosa Boronkay Antal, aki hosszú ideje vezeti az UMPEMB zeneműkiadót.

A jövőben az EMBZ terjeszti a UMPEMB kottakiadványait, és a két vállalat szorosan együttműködik magas színvonalú nyomtatott és digitális kották kiadásában a zeneoktatás és az előadóművészek számára. Az EMBZ folytatja más kiadók kottáinak forgalmazását is.

További tájékoztatás az alábbi elérhetőségeken kapható:

UMPEMB: Szitha Tünde, szitha­@­emb.huwww.umpemb.com

EMBZ: Sigrai László, sigrai­@­emb.hu, www.emb.hu

Megjelent Kurtág György Játékok-sorozatának régen várt IX. kötete

A zongorára szánt Játékok 1973-tól íródó sorozata eredetileg zongoraiskolának készült, melynek első köteteiben Kurtág a zongorajáték és a zenei gondolkodás alapelemeire, s ami talán még fontosabb, a gátlásoktól mentes zenélésre tanította a gyerekeket. Az eltelt évtizedek alatt azonban a sorozat elvesztette didaktikus jellegét, s inkább Kurtág zeneszerzői műhelyének dokumentumává vált, amely kulcsot ad nagy formátumú szimfonikus, kamara- és vokális műveihez is. E változást jelzi, hogy az ötödik füzettől kezdve a Játékok a Naplójegyzetek, személyes üzenetek alcímet viseli. 
A IX. kötetben szereplő darabok – a fiatalkori, 1947-ben írott Almavirág kivételével – 1989 és 2009 között készültek. A gyakran aforisztikus rövidségű tételek gazdag, az európai zenetörténet számos jelenségére hivatkozó asszociációkat rejtenek, emellett jelentős részük hommage- vagy in memoriam-tétel, avagy személyre szóló, nagyon szubjektív üzenet barátoknak, kollégáknak, szeretett családtagoknak és tanítványoknak – s rajtuk keresztül minden zenét szerető embernek.

Kurtág, Eötvös és fiatal magyar zeneszerzők művei Zürichben

Balogh Máté, Bella Máté, Tornyai Péter és Horváth Balázs zeneszerzői indulása sok szállal kötődik Eötvös Péterhez, aki mindannyiuk metora volt az elmúlt években. Nem véletlen ezért, hogy Eötvös az általa 2004-ben létrehozott Kortárszenei Alapítvány június 26-i zürichi hangversenyének műsorát nagyrészt e fiatal szerzők 2010-2016 között komponált műveiből állította össze. Balogh Máté Jam Quartet-je, Bella Máté Chuang Tzu álma, Tornyai Péter QuatreQuatuors című ensemble-darabjai svájci bemutatóként hangzanak fel, Horváth Balázs pikokosmos = millikosmos című műve pedig ősbemutatóként. A Tonhalle közönsége azonban valójában három generáció zenéjét hallhatja: Eötvös da capo (Mit Fragmenten aus W. A. Mozart’s Fragmenten) című darabjának svájci bemutatója mellett Kurtág György Brefs Messages című műve is felhangzik. A műsort Eötvös Péter maga vezényli a Kortárzenei Alapítvány rezidens együttese, a THReNSeMBle élén.

Frankfurti premierek - Tihanyi László és Vajda Gergely művei

Május 5-én magyar szerzők versenyműveiből összeállított műsort játszik a Frankfurti Rádió Szimfonikus zenekara. A hangverseny címe 'Eötvös Magyarországa', s része annak a hároméves együttműködésnek, melynek keretében Eötvös Péter kurátorként vesz részt a zenekar munkájában. A műsoron Sári József zenekari Concertino-ja és Eötvös Péter két klarinétra, harmonikára és vonósokra írott Levitation-ja mellett Tihanyi László brácsára és zenekarra írt Passacaglie-ja  és Vajda Gergely üstdobokra, dobfelszerelésre, nagydobra és zenekara írt Drums Drums Drums-a hangzik fel. Utóbbi két mű az elmúlt hetekben jelent meg az Editio Musica Budapest kiadásában. Vajda Gergely nemcsak zeneszerzőként szerepel a műsorban: karmesterként is most debütál a Frankfurti Rádió Zenekaránál. A hangversenyt 2017. május 16-án felvételről közvetíti a Hr2, a Frankfurti Rádió kulturális csatornája. 

Bővebben a hangversenyről

Copyright (c) 2005-2017 Universal Music Publishing Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft.  
Minden jog fenntartva. Technikai kapcsolat: webmaster­@­emb.hu